| Milá LuPo,
je zajímavé číst debatu, která na IN proudí. Rád bych přispěl několika pohledy. Nejprve bych upřesnil několik myšlenek, které píšeš.
Co se týká sv. Augustina, tak ten nebyl křesťanem, prošel všemi možnými
sektami své doby, žil nemanželským životem atd. Jeho maminka sv. Monika se za
něj 15 let vytrvale modlila, až došlo k jeho obrácení ke Kristu a ke křtu -
to mu bylo již 33 let. Svého předešlého života pak do konce života litoval
a prosil Boha za odpuštění.
S celibátem je to velice zajímavé téma. Existuje v církvi od Krista a
prvotní církve. Jakmile dostala církev svobodu v roce 313, biskupové se
mohli setkávat. Od té doby též máme velké množství písemných památek. Např.
na koncile v Elvíře v prvním desetiletí 4.s toletí se velice jasně o
celibátu píše. Proč celibát? Celibát byl stylem života Pána Ježíše, Pán
Ježíš ho nabídl jako možnost pro Boží království. Kdo žije v celibátu, volí
celoživotní svazek s Kristem a ukazuje na nebe, kde se nebudeme ani ženit
ani vdávat.
A nyní k manželské morálce. Když církev hovoří o víře a životě z víry
(morálce), hlásá Boží slovo. Víra nás přivádí k jistotě, že v takovýchto
případech hovoří v církvi sám Ježíš. A Ježíš nám říká jen to, co nám prospívá, co vede člověka k naplněnému a
šťastnému lidskému životu. Manželství je charakterizováno věrností,
výlučností vztahu mezi jedním mužem a jednou ženou, láskou, přijetím a
výchovou dětí. Manželská intimita tedy není jen pro rozkoš a pro sjednocení
lásky, ale i pro narození dětí. Pokud mají manželé důvod, proč oddálit
početí svého dalšího dítěte (nesmí jít o sobectví), mohou se zříci v době
plodnosti intimity. V době neplodné spolu mohou intimně žít. Proč? Protože
to sám Bůh zařídil tak, že je v tomto období žena neplodná. Manželé zároveň
žijí odpovědně.
Proč nelze žít s antikoncepcí? Protože v takovém případě si manželé svými
těli říkají - mám tě rád, cele se ti odevzdávám, ale anitikoncepcí z této
lásky vyškrtnou děti. Jejich těla tedy říkají lež. Dávají se sobě navzájem
jen částečně.
Pokud je žena v období neplodném, pak neplodnost nezpůsobili manželé, ale
jedná se o pravidlo, které vepsal do lidského života sám Bůh. Neporušují tedy
jeho ustanovení ti manželé, kteří spolu intimně žijí v neplodné době.
Vím, že takovéto otázky nejsou jednoduché. Je dobré o nich hovořit. Ale je
především dobré a prospěšné důvěřovat Ježíši, že vše, co nám říká, je pro
nás to nejlepší. A to i tehdy, když je to pro nás lidi náročné.
Žehná
P. Jenda |