Scénář (Story)
– původní scénář je příběh filmu zpracovaný buď podle nějaké knihy, nebo dílo přímo napsané pro zfilmování.
Pro účely natáčení se vytvoří technický scénář (Storyboard), do kterého se napíše, kde budou stát kamery, jestli bude herec natáčený z dálky nebo v detailu a jak bude záběr vypadat. Technický scénář si většinou dělá sám režisér. Často si jednotlivé záběry rozkreslí, takže vznikne jakýsi obrázkový „návod” na film.
Producent (Producer)
se stará o film od jeho vzniku až po uvedení do kin. Jeho hlavní úkol je sehnat na film peníze a kontrolovat, jak se s nimi během natáčení nakládá. Stará se také o propagaci filmu, vysílá ho na festivaly a soutěže a natřásá se vedle hvězd na premiérách a Oskarech.
Casting
znamená výběr herců a komparzu do filmu. Pracovníci castingu organizují konkurzy a vyhledávají herce, kteří by typově odpovídali rolím v budoucím filmu. Režisér si pak vybere, kdo mu do jednotlivých rolí nejlépe „sedne”. Do výběru herců často zasahuje producent a trápí režiséra, aby v zájmu velkého výdělku obsadil hlavní role „profláknutými” hvězdami.
Komparz
jsou většinou nemluvící hromadné role. Vojáci v bitvách, náhodní kolemjdoucí, hosté v restauracích, žáci ve třídě hlavního hrdiny…
Produkční (Production)
zařizuje všechny praktické věci, bez kterých by natáčení nemohlo probíhat. Stará se, aby všechno a všichni byli na „place” v pravou chvíli. Dobrý produkční musí umět sehnat jakoukoli rekvizitu, kterou si režisér vymyslí – od renesančního koberce po kosmickou raketu.
Skript neboli klapka (Script)
musí být bystrý pomocník výroby filmu. Stará se, aby záběry na sebe navazovaly a hlavní hrdinka neměla v po sobě jdoucích záběrech jiné náušnice nebo si nepodpírala hlavu pokaždé jinou rukou. Sleduje také, zda herci nepletou text. Z technického scénáře vyškrtává natočené scény a doplňuje dodatečné informace, jako oblečení herců a osvětlení. Protože se zvukový a obrazový záznam filmu pořizuje odděleně, musí klapka v každém záběru strčit před kameru tabulku s číslem záběru, zakřičet číslo a hbitě klapkou klapnout. Ve střižně se pak zvuk klapnutí nasadí přesně na obrázek sklapnuté klapky.
Režisér (Director)
je osoba, kterou si producent najme na výrobu filmu. Jeho úkolem je stvořit podle původního scénáře filmový příběh. Podle režisérových představ navrhne filmový architekt prostředí a stavby, kostýmní výtvarník oděvy atd. Kameraman pod jeho vedením natočí scénu po scéně a nezbytná klapka to vše pilně kontroluje.
Kameraman (Cameraman)
je zodpovědný za vizuální podobu filmu. Někdy spolupracuje s režisérem i na výběru herců. Jeho hlavním úkolem je zachytit náladu jednotlivých částí filmu, vybrat vhodné objektivy, osvětlení, ovlivňuje i barevné zpracování filmu.
Mistr zvuku (Sound designer)
pořizuje zvukový záznam všeho, co se ve filmu řekne. Snímá zvuky prostředí filmu a snaží se nezachytit zvuky, které do filmu nepatří, např. přelétající letadlo v historickém filmu. Když je film sestřihán, zajišťuje nahrávání zvukových efektů a zvukový mix.
Střih (Film Editing)
je postup, při kterém režisér se střihačem z natočených záběrů skládají filmový příběh.
Film tak, jak ho uvidíme v kině, nevzniká při natáčení, ale teprve prací ve střižně. Každý dobrý režisér má svoji nezaměnitelnou filmovou řeč, podle které ho zkušený divák pozná. Většina režisérů spolupracuje se svým osvědčeným střihačem, protože si vzájemně „vidí do hlavy” a pracují v souladu.
Dabing (Dubbing)
dialogy v cizím jazyce jsou přemluveny českými herci. Dabing se používá i v některých reklamách, kde vystupují neherci a je třeba jejich projev vylepšit.
Catering
se neobjevuje v titulcích vždy. Znamená, že dotyčná firma připravovala občerstvení pro herce i komparz a starala se, aby neumřeli hladem.
U výrobců vyzvídala a dohromady poskládala Helena
(časopis IN! dívčí svět - červen 2011)