Všechny supermarkety mají hodně společného. Třeba vždy hned u vchodu nalezneme ovoce a zeleninu. Proč? Když nakoupíme něco zdravého hned ze začátku, nemáme výčitky svědomí a častěji pak sáhneme i po něčem nezdravém – vždyť máme plný košík zeleniny. Ve většině supermarketů na nás u vstupu čeká koutek s časopisy, knihami a filmy. Odborníci by tuto oblast nazvali „dekompresní zónou“, tedy „zklidňující“. Prohlédneme si oblíbený časopis, tím aspoň trochu zapomeneme na všechen ten shon venku a obchod se pro nás stane příjemnějším a „domáckým“ místem.
Nejčastěji kupované zboží je uloženo až úplně vzadu. Když chceme jít pro pečivo, musíme projít celým obchodem, a tak se vystavit všem lákavým slevám. Většina supermarketů má vlastní pekárnu, ze které se line vůně čerstvě upečeného chleba. Díky ní si můžeme uvědomit, že máme hlad nebo ho dostat, a každý ví, že s kručícím žaludkem se nakupuje v podstatně větším množství.
Oblíbené výrobky (mléčné výrobky, mražené polotovary) nebo ty, které jsou ve slevě, jsou zásadně umístěny uprostřed oddělení, abychom je museli hledat a projít tak celou uličku.
Důležité INFO
-
Závislost na nakupování se nazývá oniománie a není nijak ojedinělá!
-
Stejně jako rozložení zboží v obchodě nás ovlivňují i všudypřítomné barvy. Například kombinace červené a žluté podporuje chuť k jídlu. Tak a teď si vybavte, v jakých barvách je logo McDonaldu.
-
Supermarkety se čas od času přestavují, aby zákazník musel změnit svou naučenou trasu a projít kolem regálů, které by jinak minul.
-
Lákavé zboží je umístěno v úrovni očí, aby je nakupující nepřehlédl. Dobroty jsou naopak v nižších regálech, aby na ně dobře dosáhly děti. Na sladkosti znovu narazíte u pokladny, to kdybyste si přece jen rozmysleli, že si tu sladkost koupíte.
-
Obrovské nákupní košíky se starají především o to, aby zákazník nepřestal nakupovat, protože malý košík se rychle naplní.
-
Téměř žádný regál se neobejde bez cedulky SLEVA.
Nakupuju já!
Bezesporu jsme uspořádáním obchodů ovlivnění, ale přece jen nám tím neseberou svobodnou vůli. Záleží jen na nás, co koupíme. Musíme k výběru zboží přistupovat prakticky a nenechat se strhnout záplavou slev nebo vlastní dezorientací.
Pomoc na dosah ruky – SEZNAM
Připadáte si teď, když znáte aspoň malý zlomek marketingových hrátek s naší psychikou, odolnější? Jestli vám to na sebevědomí zákazníka nepřidalo, nevěšte hlavu. Existuje jednoduchá, leč účinná rada. Seznam! Když se budete držet toho, co jste si v klidu doma sepsali, nebudete kupovat zbytečnosti....Renča
(časopis IN! -dívčí svět, listopad 2009)