Supermarkety – pasti na zákazníky

Papírek hustě popsaný potřebnými potravinami a ještě k tomu musím do supermarketu tahat i mladšího brášku. Chodím sem sice pravidelně, ale pokaždé se cítím trochu zmateně. Nechápu, proč jsou výrobky tak nelogicky rozmístěny! Běhám od regálu k regálu a snažím se nevnímat tu vábivou vůni čerstvě upečeného pečiva, abych se hned do nějakého nezakousla. Mléko, sýr, ještě jogurty... Uf, konečně hotovo! U pokladny se jako obvykle tlačí spousta lidí. Zatahání za rukáv. Ale ne, bráška po mně loudí nějakou sladkou tyčinku, kterých je u pokladny plný regál. No tak jo, koupím mu ji. Přihodím ještě žvýkačky – taky si zasloužím nějakou odměnu.

nákup

Určitě jste se někdy ptali sami sebe, proč nemá rozmístění zboží nějaký logický řád. Budete se divit, ale nechat lidi hledat a pobíhat přitom po obchodě je promyšlený tah. Supermarkety totiž díky psychologii prodeje ovládají umění přesvědčovat lidi k tomu, aby nakupovali. Nepotřebují pořád něco zlevňovat, existují i jiné triky, které zaručeně nezklamou. Rozmístění výrobků v obchodě patří mezi ty nejdůležitější.

Všechny supermarkety mají hodně společného. Třeba vždy hned u vchodu nalezneme ovoce a zeleninu. Proč? Když nakoupíme něco zdravého hned ze začátku, nemáme výčitky svědomí a častěji pak sáhneme i po něčem nezdravém – vždyť máme plný košík zeleniny. Ve většině supermarketů na nás u vstupu čeká koutek s časopisy, knihami a filmy. Odborníci by tuto oblast nazvali „dekompresní zónou“, tedy „zklidňující“. Prohlédneme si oblíbený časopis, tím aspoň trochu zapomeneme na všechen ten shon venku a obchod se pro nás stane příjemnějším a „domáckým“ místem.

Nejčastěji kupované zboží je uloženo až úplně vzadu. Když chceme jít pro pečivo, musíme projít celým obchodem, a tak se vystavit všem lákavým slevám. Většina supermarketů má vlastní pekárnu, ze které se line vůně čerstvě upečeného chleba. Díky ní si můžeme uvědomit, že máme hlad nebo ho dostat, a každý ví, že s kručícím žaludkem se nakupuje v podstatně větším množství.

Oblíbené výrobky (mléčné výrobky, mražené polotovary) nebo ty, které jsou ve slevě, jsou zásadně umístěny uprostřed oddělení, abychom je museli hledat a projít tak celou uličku.

 Důležité INFO

  • Závislost na nakupování se nazývá oniománie a není nijak ojedinělá!

  • Stejně jako rozložení zboží v obchodě nás ovlivňují i všudypřítomné barvy. Například kombinace červené a žluté podporuje chuť k jídlu. Tak a teď si vybavte, v jakých barvách je logo McDonaldu.

  • Supermarkety se čas od času přestavují, aby zákazník musel změnit svou naučenou trasu a projít kolem regálů, které by jinak minul.

  • Lákavé zboží je umístěno v úrovni očí, aby je nakupující nepřehlédl. Dobroty jsou naopak v nižších regálech, aby na ně dobře dosáhly děti. Na sladkosti znovu narazíte u pokladny, to kdybyste si přece jen rozmysleli, že si tu sladkost koupíte.

  • Obrovské nákupní košíky se starají především o to, aby zákazník nepřestal nakupovat, protože malý košík se rychle naplní.

  • Téměř žádný regál se neobejde bez cedulky SLEVA.

Nakupuju já!

Bezesporu jsme uspořádáním obchodů ovlivnění, ale přece jen nám tím neseberou svobodnou vůli. Záleží jen na nás, co koupíme. Musíme k výběru zboží přistupovat prakticky a nenechat se strhnout záplavou slev nebo vlastní dezorientací.

Pomoc na dosah ruky – SEZNAM

Připadáte si teď, když znáte aspoň malý zlomek marketingových hrátek s naší psychikou, odolnější? Jestli vám to na sebevědomí zákazníka nepřidalo, nevěšte hlavu. Existuje jednoduchá, leč účinná rada. Seznam! Když se budete držet toho, co jste si v klidu doma sepsali, nebudete kupovat zbytečnosti....Renča 

(časopis IN! -dívčí svět, listopad 2009)

 

Nepřehlédněte

Okno, do duše oko

okno cerny potisk

Nový potisk triček v našem e-shopu. 

Více informací zde

 

více

Tričko Evelin nyní v krajkovým potiskem

Evelin krajka na tyrkysovém

Nabízíme nový romantixký potisk na tyrkysovém tričku Evelin

více

Tričko se zajímavým potiskem

Potisk otisk

Znáš 13. kapitolu listu Korinťanům? Můžeš si ji přečíst na našem novém potisku:)

více