Tak a jdeme na to:)...
Kamarádka tě pozve na návštěvu, ale ty nevíš, kde přesně bydlí. Proto chceš aby:
● nakreslila mapu
◊ napsala ti cestu
□ řekla, kudy máš jít
× vyzvedla tě u vás doma
Chystáš se udělat překvápko a udělat něco dobrého k jídlu pro vaši rodinu.
× Uvaříš něco známého a nebudeš k tomu potřebovat ani recept.
● Necháš se inspirovat obrázky v kuchařce.
◊ Vezmeš si k ruce speciální kuchařku, kde jsou dobré recepty.
□ Zeptáš se někoho na radu.
V létě k vám přijede na návštěvu sestřenice a chtěla by poznat zámek ve vašem městě. Co uděláš?
× Odpoledne se spolu vypravíte na prohlídku zámku.
● Ukážeš jí obrázky a fotky zámku.
◊ Dáš jí knihu o vašem zámku.
□ Budeš jí vyprávět, jak to v zámku vypadá a něco z historie.
Vzpomeň si, jak ses učila např. stolní hru. Jak jsi ji nejlépe pochopila?
● Sledovala jsem obrázky popisující hru.
◊ Přečetla jsem si napsané instrukce.
□ Někdo jiný mi ji vysvětlil.
× Naučila jsem se ji během hry.
Dostaneš nový mobil, ale ovládání tohoto typu neznáš. Co uděláš?
× Poprosíš kamarádku, aby tě to naučila.
◊ Přečteš si manuál, který je přiložený u telefonu.
□ Ve škole zjistíš od holek základní informace.
● Budeš se nejprve učit podle obrázků v manuálu.
Děláš domácí úkol do hodiny cizího jazyka a nejsi si jistá, jak se píše nějaké slovíčko.
◊ Najdeš si ho ve slovníku.
● Zkusíš si slovíčko představit a vybereš nejlepší způsob, jak podle tebe vypadá.
□ Řekneš si ho.
× Napíšeš si vedle sebe obě možnosti a rozhodneš se.
Jak vyučuje učitel, kterého máš ráda? Co používá?
◊ Knihy a další tištěné materiály.
● Grafy, obrázky, tabulky.
× Časté exkurze a práci v laboratořích.
□ Diskuze, dialogy, na hodiny zve hosty.
K narozeninám si můžeš vybrat nový budík. Co, kromě ceny, ovlivní tvůj výběr?
□ Kamarádka, která má stejný a vyprávěla ti o něm.
× Poslechneš si, jak zvoní.
◊ Přečteš si o něm detaily – výrobce, materiál apod.
● Zajímá tě hlavně jeho vzhled.
Teď si spočítej, kolik máš celkem ●, □, ◊ a ×. Pokud máš stejný počet u více značek, pravděpodobně ti vyhovuje více stylů nebo jejich spojení.
A jak jsi na tom?
Nejvíce ●: Nejlépe se učíš pomocí zraku.
Ve škole bys proto měla hodně podtrhávat, používat barvy, symboly, tabulky a různá uspořádání. Když se učíš, zkus si představovat obrázky z učebnice a kresli si grafy a upoutávky, kde to jen jde.
Nejvíce □: Nejvíc si pamatuješ to, co slyšíš.
Zaměř proto svou pozornost na výklad učitele, povídej si o tématech se spolužáky, popisuj obrázky a nadpisy kamarádce z vedlejší třídy. Při učení si látku předříkávej nahlas a vysvětli ji někomu dalšímu – i plyšáci jsou věrní posluchači :-). Pokud máš možnost, zkus se nahrát a poslouchat látku několikrát dokola.
Nejvíce ◊. Pomáhá ti hodně čtení a psaní učiva.
Ve škole se zaměř na seznamy a nadpisy. Používej slovníky, knihy a definice. Když se učíš, přepiš si znovu látku a několikrát si to po sobě přečti. Tabulky a obrázky zkus popsat vlastními slovy.
Nejvíce ×: Jsi praktický typ studenta.
Ve škole bys měla používat všechny své smysly naplno. Jak to jde, choď do laboratoří, zúčastňuj se exkurzí a poslouchej příklady ze skutečného života. Využívej i obrázky a fotografie. Pokud se ti podaří najít spolužačku, která se učí podobně jako ty, zkuste o probírané látce mluvit.