Akrostika
Jedná se o mnemotechnickou pomůcku, kdy ve vymyšlené větě slouží první písmeno každého slova jako pomůcka k zapamatování určitého poznatku. Zde máš některé na ukázku, ale samozřejmě si můžeš vymyslet své a lepší.
- Chemická Mendělejevova tabulka prvků, skupina II. A – Be, Mg, Ca, Sr, Ba, Ra – Běžela Magda Caňonem Srazila Banán Ramenem
- Druhy zubů: stoličky, třenové, špičáky, řezáky – Stoletá třenice špičkových řezbářů.
- Českoslovenští a čeští prezidenti: Masaryk, Beneš, Hácha, Beneš, Gottwald, Zápotocký, Novotný, Svoboda, Husák, Havel, Klaus – Moje bílé holinky byly gumou zas nově slepeny humorným hochem Klapem.
Spojování příběhem
Technika je založena na tom, že si snáze pamatujeme děj než seznam. Dobře se dá použít např. při učení názvů literárních děl. Důležité je poskládat nějaký krátký příběh. Už jeho vymýšlením si vše ukládáte do paměti.
Malá ukázka:
básník Václav Renč – Pražská legenda, Setkání s Minotaurem, Popelka Nazaretská, Perníková chaloupka
Václav Renč z Fryštáku se podle pražské legendy setkal se s minotaurem a popelkou nazaretskou v perníkové chaloupce.
Vizualizace
Ne vždy lze vytvořit nějakou říkačku a ne každého to baví. Pro ty, kdo mají trochu fantazie, je výborná metoda vizualizace, tedy představování si. To používáme běžně, např. při čtení knihy si představujeme děj. Ovšem fantazii se meze nekladou. Pokud se zrovna učíte o vynálezech staré Číny (knihtisk, kompas, střelný prach, porcelán, papír), proč si nepředstavit porcelánového Číňana s knihou v ruce a s papírovou večerníčkovskou čepicí na hlavě, kterak sedí na střelce kompasu a se strachem čeká, až to pod ním bouchne? Čím neobvyklejší představa, tím lépe se bude pamatovat. (Takto se dobře pamatuje i nákup – představte si, jak plavete na rohlíku v mléce, pádlujete sirkou, máte pláštěnku z čokolády a prší kečup.) Tak, a seznam můžete nechat doma:
Cvičení
Tím, že se na nás valí informace ze všech stran, je náročné plně se na něco soustředit. Proto je užitečné cvičit i svou schopnost koncentrace. Neohrnujte proto nos nad „dětským” hledáním rozdílů mezi dvěma obrázky, prohlížením obrázků s iluzemi nebo hledáním dvou stejných obrazců v jejich změti.
Výzkumy
- prokázaly, že si pamatujeme mnohem méně informací než naše babičky. Problém je v tom, že nemusíme. Všechno si uložíme do mobilu nebo počítače a chybí nám trénink paměti. Zkuste se proto méně spoléhat na techniku a více na své schopnosti.
Liduška (časopis IN!dívčí svět - leden 2010)