Co na sebe
Pro dobrý výběr oblečení by v první řadě měla být rozhodující kvalita materiálu a jeho zpracování; tvůj osobitý styl, kterého se držíš a který se hodí k tvému věku a způsobu života; to jak ti oblečení sluší, sedí a jak se v něm cítíš. Když jsem procházela jarní a letní kolekce několika módních značek na rok 2008, našla jsem v nabídce všechno možné. Je tak široká, že podle svého přání si můžeš vybrat téměř kdekoli. Proč ale dáváš přednost jedné značce před druhou? Má tvoje značka zaručeně ten nejlepší materiál a zpracování? Nemůžeš stejně pěkné a „in” oblečení najít i jinde?
Jak to funguje
Při volbě konkrétní značky tě znatelně ovlivňuje její reklamní kampaň. V určité chvíli jsi pak upřímně přesvědčená o tom, že tahle značka je opravdu dobrá a pro tebe ta nejlepší. Reklama se přitom snaží ovlivnit tvoje názory, trendy v myšlení, informovanost a volbu při nákupech. A její největší zbraní jsou dnes emoce – u značek určených mladým lidem to platí dvojnásob. Zkus se podívat do módních časopisů nebo na webové stránky některých značek a rychle pochopíš, o jakých pocitech tě chtějí přesvědčit. Jde o vášeň, dobrodružství, touhy, rebelství, žádostivost, nebezpečí, dravost, osvěžení, ženskost, mládí, společenské postavení, prestiž apod. Copak nejsou takové emoce přitažlivé? Ale opravdu je dokáže způsobit oblečení?
Značka versus „obyč triko”
Značka není jen název a grafický symbol, který zboží označuje. Jde o soubor představ, asociací a vjemů, které o dané značce reklama vytváří. S tím pak hodně úzce souvisí vyšší cena. Ovšem zaslouží si ji? Značkové triko má stejné výrobní náklady jako kvalitní neznačkové triko. (Někdy dokonce i nižší – pokud česká firma platí pracovní sílu v Čechách, musí přirozeně zaplatit víc peněz než zahraniční firma, která vyrábí své oblečení v zemi s levnou pracovní silou.) U značky tedy zaplatíš jak za drahou reklamu, tak za emoce, charisma nebo získaný dojem.
Buď IN za babku :)
Lidová moudrost říká, že „dobrá věc se chválí sama”. To platí i pro oblečení – některé značkové zboží svou kvalitu udržuje roky a lidé ho stále kupují i bez větších reklam. Velká reklama se ale občas dělá i na málo kvalitní zboží, které nejde na prodej. Proto bys měla přemýšlet nad skutečnou kvalitou, funkčností, užitkem, krásou a elegancí oblečení, které si chceš pořídit. Pak už nebudeš muset smutně nahlížet do výkladních skříní drahých značek a truchlit nad tím, že si je nemůžeš dovolit. Buď si na ně s klidným svědomím přivyděláš třeba na brigádě, nebo s trochou námahy najdeš hodně podobné modely v dobré kvalitě – za lepší cenu – jinde.
TIP IN!
- Počkej na výprodej! Pak si v červenci koupíš za stovku věc, která v květnu stála osm set.
- Prohrábni sekáč! Tam je občas i značkové tričko za pár korun.
- Udělejte školní Sekáč!
- Uspořádej mejdan s oblečením! Pozvi pár kámošek a dejte dohromady oblečení, co už nenosíte, ale ještě je v módě! Pak si vzájemně můžete poradit a sestavit modely a věci si prostě vyměníte (přinést můžete kousky až po dohodě s rodiči, abyste triko od Versaceho nevyměnily za ponožky od Vietnamců).
Reklama
Reklamní slogan musí být poutavý, originální, stručný, srozumitelný, rytmický a snadno zapamatovatelný; využívá se promyšlené volby barev, hudebních doprovodů nebo podtextů.
Kateřina Regendová (časopis IN!dívčí svět - červen 2008)