Počet hráčů: nejméně 3 (ale lépe alespoň 4), maximální počet není omezen
Doba hraní: 1 kolo 20-60 minut, ale jedno kolo většinou nestačí... :o)
Potřebný materiál: Fantazie
A jdeme na to
Jeden z hráčů si myslí osobnost, ostatní hrají proti němu jako tým a snaží se společnými silami jeho osobnost uhodnout. Hra začíná obvyklými slovy „Myslím si osobnost začínající písmenem ...”
Příklad: U stolu se sešli Adam, Berta, Cecilie, Dimitrij a Evelína. Dimitrij je hráčem, který si myslí osobnost, ostatní hrají proti němu. Dimitrij se rozhodl, že pro toto kolo bude Božena Němcová, proto začíná slovy „Myslím si osobnost začínající písmenem N.”
Ostatní hráči se snaží uhodnout, kdo Dimitrij je, ale nemohou klást „přímé otázky”, jako „jsi muž?”, ale pouze nepřímé, jako „vypálil jsi Řím?” (odpověď „Nero.”). Pokud Dimitrij bude znát odpověď a správně zareaguje větou „Ne, nejsem Nero.”, pak musí ostatní hráči vymýšlet novou „nepřímou” otázku.
Pokud Dimitrij znát odpověď nebude a odpoví „Nevím”, pak přichází na řadu ostatní, kteří mají možnost tuto záludnou otázku uhodnout. Pokud nikdo odpověď na otázku nezná, pak hráč, který otázku pokládal, prozradí, o koho se jednalo a hra pokračuje dále novou „nepřímou” otázkou. Pokud však někdo ze spoluhráčů uhodne, pak přichází na řadu „přímá” otázka.
Příklad: V našem příkladu se Adam ptá „Vypálil jsi Řím?”, Dimitrij odpovídá „Nevím”, na to reaguje Evelína, která odpovídá „Nero”“ – hráčům se povedlo Dimitrije dostat do úzkých a získávají „přímou” otázku.
Přímá otázka je pak prostým dotazem s možností odpovědi „ano/ne”, jako například „Jsi muž?” (Dimirtij: „Ne.”). Tímto se pro hráče zužuje okruh možných osob, nikoli však okruh otázek (i přestože hráči vědí, že Dimitrij je žena, mohou se dál nepřímými otázkami ptát na osoby mužského pohlaví).
Hra končí ve chvíli, kdy je položena otázka, na kterou Dimitrij odpoví „Ano, jsem Božena Němcová.” (případně neodpoví, ale bude prozrazeno, že se jednalo o Boženu Němcovou – není nutné tuto nepřímou otázku uhodnout)
Varianty: hru lze hrát nejen na osobnosti, ale i na předměty, zvířata, rostliny... Také je možno stanovit si časový limit, do kterého je nutno odpovědět na „nepřímou” otázku.
Zbývá tedy jen dodat, že Botticelli byl italským malířem 15. století. A proč že se hra jmenuje zrovna po něm? Protože každá hra se nějak jmenovat musí:).
Martin Čepelík