Beránek je symbolem Velikonoc
Znázorňuje Ježíšovu vykupitelskou oběť na kříži. Poprvé byl Ježíš označen jako beránek u vod Jordánu Janem Křtitelem. ...Druhého dne tam byl opět Jan s dvěma ze svých učedníků. Spatřil Ježíše, jak jde okolo, a řekl: „Hle, beránek Boží” (Jan 1,35-36). Podíváme-li se na to pohledem Ježíšových a Janových současníků, to je Židů žijících v té době, přestane být ztotožnění s beránkem tak podivné. Židé znali chrámové oběti, kde se prolévala krev zvířat - beránků či kůzlat – s prosbou za odpuštění hříchů, za Boží požehnání a na poděkování.
Když Jan Křtitel nazval Ježíše beránkem Božím, řekl tím svým současníkům: zde je Mesiáš, který přichází, aby nás tím, že prolije svou krev za nás všechny, smířil s Bohem a získal nám naději na spásu a život věčný. Víme, že Ježíš zemřel o židovských velikonocích.
Co si Židé slavením Velikonoc připomínali?
Noc, kdy byli vysvobozeni z egyptského otroctví. Poslední ranou v Egyptě, kterou Bůh donutil faraóna, aby lid propustil, byla smrt prvorozenců jak u lidí, tak u dobytka. Židé museli tu noc zabít beránka a potřít jeho krví dveře a příčný trám v domech, kde bydleli. Maso z beránka si opekli na ohni a snědli ho. Domy, které byly označeny krví beránka, anděl smrti, které pobíjel všechny prvorozené v Egyptě, přešel. Krev je uchránila před smrtí.
Obraz Ježíše Krista
Podobně Ježíšova krev, krev velikonočního beránka, nás chrání před věčnou smrtí, která je následkem hříchu. Tím, že hřích smývá, usmiřuje nás s Bohem a získává nám spásu. A to, že je beránek opravdu nádherným symbolem Ježíše Krista, potvrzuje i prorok Izaiáš, když popisuje utrpení Mesiáše: „Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel, jako beránek vedený na porážku, jako ovce před stříhači zůstal němý, ústa neotevřel” (Iz 53,7). Pro tuto mírnost a pokoru je beránek vybrán jako obraz Ježíše Krista. Otec Vít Audy
Naše milé čtenářky:)! Přejeme vám všem mnoho radosti ze vzkříšeného Pána. Za celý tým časopisu IN! redakce.